Månadens Fototips

Först vill jag bara säga att jag kommer börja ha fototips en gång i månaden istället för varje vecka. Jag har inte så mycket idéer helt enkelt. Så det kommer komma ett fototips första lördagen varje månad :)
 
Dagens tips kommer handla om horisontlinjen. Den ska vara rak! Det spelar ingen roll vad det är för bild, det ska alltid (finns undantag om man tex tagit en sned "egobild") vara rak. Personligen tycker jag det kan förstöra en hel bild om horisonten är sned. Här nedanför har ni ett exempel:
 
Om det nu är så att horisonten råkade bli sned i alla fall när du tog bilden så går det lätt att fixa i ett redigeringsprogram. Här visar jag hur man gör i Photoshop Elements 10:
1. Börja med att klicka på den två "rutorna" i verktygsfältet som bilden visar.
Dra sedan ett streck rakt över bilden i samma vinkel som horisonten är. Ni ser på bilden hur jag menar.
Nu har bilden rätats upp och horisonten blivit rak. Som ni ser gör det bilden sjukt mycket bättre!


Kommentarer till detta inlägget:

Tack för att du kommenterar!

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej):

URL/bloggadress:

Kommentar:

Trackback