Lite tankar kring valet

Nu tänkte jag faktiskt skriva lite om politik här i bloggen. Har aldrig gjort det innan då jag är ganska oinsatt och inte vet riktigt vart jag står. Jag håller med om en del saker som alliansen tycker, en del saker de rödgröna tycker och några saker som F! tycker. Jag tycker att man ska försöka hjälpa så många som möjligt i arbetslivet för att arbetslösheten ska minska. Men jag tycker också att folk som faktiskt inte har möjlighet att arbeta ska få hjälp med bidrag från staten. Jag tycker att man ska tjäna på att jobba mycket, vara välutbildad och ha hög inkomst. Det tycker jag verkligen. Och jag tycker det är fel att leva på bidrag för att man inte "vill" eller "inte orkar" jobba. Samtidigt tycker jag det är en självklarhet att vi ska betala skatt och jag tycker att folk som tjänar mer pengar kan betala lite mer i skatt just för att hjälpa de människor som inte har det lika gott ställt. Jag tycker jämlikhet och jämställdhet är en självklarhet och man ska inte dömas för kön, ursprung eller något annat i den stilen, utan för vem man är som person. Som ni märker är jag lite splittrad i det här med politik och jag vill inte uttala mig för mycket om det då jag som sagt inte har jättebra koll och inte är så insatt.

 

Men till vissa av er som röstat på partier inom alliansen och nu uttalar er på sociala medier (twitter) om att ”jag likaväl kan hoppa av skolan/jobbet och börja leva på bidrag nu när sossarna vann” så vill jag bara säga att skärp er för helvete. Visst, de rödgröna vill höja skatten men de vill ju inte direkt att alla som tjänar ”mycket”  ska betala 80% skatt eller något, vilket ni får det att låta som. Så snälla sluta överdriva, det är inte så att du eller din familj kommer bli fattiga på grund av att skatten höjs lite. Ni kommer bara hjälpa de människor som har det sämre ställt än er med lite extra bidrag. Vill också tillägga att jag inte alls tyckte det var dåligt när alliansen styrde. Jag tyckte (utifrån mina små "erfarenheter" och vad jag har sett) att vi hade över lag ett välfungerande Sverige och att jag tycker Fredrik Reinfeldt var en bra stadsminister och han gjorde mycket bra saker för vårt land och han har stått upp mot SD och rasismen. Men jag tror att Stefan Löfven också kommer vara en bra stadsminister och jag tror att den nya regeringen också kommer styra Sverige på ett bra sätt. Tycker dock inte att det är okej att folk från vissa partier (alltså professionella politiker) offentligt jublar åt Reinfeldts avgång, river sönder papperansikten av honom osv. Skulle ni vilja att folk gjorde så mot er?

 

Sen vill jag bara avsluta med att säga att jag hoppas att alla ni som har möjlighet att rösta gjorde det. Vi ska vara glada att vi lever i en demokrati och har möjligheten till att få bestämma i vårt land. Det är vår plikt att rösta när vi lever i ett demokratiskt samhälle. Det är att stödja demokratin och har man inte röstat om man kan så har man inte heller någon rätt att klaga sen efter valet. Så jag hoppas innerligt att alla tog vara på den möjligheten och röstade igår (eller någon annan dag innan det). Förutom ni 13% som röstade på Sverigedemokraterna. Ni kan dra åt helvete. Att SD nu är vårt tredje största parti är ju förfan helt jävla sinnesjukt. 



Kommentarer till detta inlägget:

Tack för att du kommenterar!

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej):

URL/bloggadress:

Kommentar:

Trackback