Jullista

Nu när julen närmar sig mer och mer så tänkte jag att det kunde vara kul med en liten jullista. Så får ni veta lite mer om vad jag gilla bäst med julen, vad jag tycker om att äta, hur mina julaftnar brukar se ut osv.

 

1. Pepparkakor eller lussebullar? Älskar båda men skulle nog ändå säga pepparkakor. 

2. Skumtomtar eller knäck? Knäck! Har lite svårt för skumgodisar och förstår inte hur man kan föredra det framför knäck haha. 

3. Ischoklad eller marsipan? Ischoklad, dock hemmagjord och med smör istället för kokosfett annars gillar jag det inte. 
4. Köttbullar eller prinskorvar? Köttbullar. 
5. Julkorv eller julskinka? Julskinka, korv över huvud taget är inget jag är överförtjust i. 
6. Lax eller sill? Lax, helst varmrökt. 
7. Sylta eller pastej? Usch inget av det. 
8. Paradis eller Aladdin? Paradis, föredrar alltid ljus choklad.
9. Revbensspjäll eller Janssons? Revbenspjäll. 
10. Glögg eller julmust? Tycker om båda men julmust kan man dricka mer av så väljer nog det.

11. Rödbetsallad eller dopp i grytan? Har aldrig ätit dopp i grytan och gillar inte rödbetssallad så jag säger inget av det. 
12. Ris a la Malta eller gröt? Gröt om jag måste välja, inget jättefan av något av det. 
13. Hemma eller borta? Hemma, men så många i släkten som möjligt!
14. Utomlands eller Sverige? Sverige, firade ju utomlands förra året och även fast resan var hur underbar som helst och jag verkligen längtar tillbaka, så är julafton den enda dagen på året jag faktiskt vill vara i Sverige. 

15. Ge eller få? Måste säga både och. Att ge bort den perfekta julklappen till någon är svårslaget men också svårt att hitta så väljer båda faktiskt. 

16. Mysteriet på Greveholm eller Sunes jul? Sunes jul. 
17. Chokladkalender eller paketkalender? Chokladkalender. 
18. Plastgran eller äkta? Äkta, tycker det är så mycket finare. 
19. Arne Weise eller Ernst? Ernst.
20. När vill du att första snön ska falla? I mitten av december ungefär. 

21. Har du haft en grön gräsmatta på julen? Ja flera gånger tyvärr. 
22. När är det dags att pynta? Adventspyntet åker fram dagen innan advent och resten ca två veckor senare. Förstår inte riktigt grejen med att sätta fram julgranen kvällen innan, då hinner man ju knappt njuta av den innan julen är över haha. 

23. Kan du komma på något negativt med julen? Inte för min del, men jag vet att alla inte tycker om julen då de förknippar den med stress, familjeproblem, alkohol m.m. Och jag vet att flera barn har ångest skäms över att deras familj inte har råd med de finaste julklapparna, vilket ingen ska behöva känna. Jag vet allt detta och jag förstår att inte alla tycker om julen. Men för mig har det alltid bara varit en positiv tid och det är jag så glad för. 

24. Favorit julfilm? Ensam hemma, lätt!
25. Favorit julkalender? Tror jag skulle säga En riktig jul, den gick 2007 eller något så det var ju ett tag sen men jag kommer ihåg att jag älskade den! 
26. Blir du mättad av julen när den är slut eller vill du ha mer jul? Mer jul haha. 
27. När öppnar du dina julklappar? Enda sen jag var liten har jag och mina syskon alltid öppnat varsin present på morgonen som mamma och pappa valt ut, samt det vi syskon gett till varandra. Resten öppnas efter en väldigt rolig "tomteuppvisning" av mina kusiner haha, runt 6-tiden på kvällen. 

28. Favorit juldoft? Beror på vad, men älskar doften av polkagris!
29. Vad framkallar mest julstämning? Oj det finns mycket, allt julpynt på stan och Grand, julbaket, julklappshandlingen, julmusik, måla julnaglar... and the list goes on.
30. Vad är det bästa med julen? Att alla är så himla glada, den mysiga stämningen, träffa släkten, ge och få presenter och så vidare. Älskar egentligen allt som har med julen att göra! 

Avslutar med en bild för två år sedan, så liten haha. Ser ni förresten hur mycket jag skelar med mitt enda öga? Jag har fortfarande problem med det (inte så mycket som på bilden dock, där syntes det extremt mycket) och hoppas få det uppkollat snart. 


Kommentarer till detta inlägget:

Tack för att du kommenterar!

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej):

URL/bloggadress:

Kommentar:

Trackback